Sök i den här bloggen





En riktigt kass bok herr Guillou

1 augusti 2010

Sent om sider har jag tagit mig tid att läsa Guillous roman "men inte om det gäller din dotter".

Historien kan sammanfattas med att en liten flicka, vars mamma är missförstådd säpochef, blir kidnappad av en saudisk prins, som är radikal islamist och terrorist. Nästan alla Guillous fiktiva karaktärer genom åren dyker upp och hjälper till i sökandet. Guillous hjältar i denna historia lyckas med allt de företar sig, inga förluster, inga hinder, allt går som på räls och allt slutar med underbar lycka. Som en riktigt kass actionfilm.

När jag läst klart boken kändes det som att jag ätit tio kilo sockervadd.

I sammanhanget är det intressant att läsa Guillous uttalande om Stieg Larsson och dennes framgångsrika böcker om Lisbeth Salander:

"- Hon den där Salander, eller vad hon nu heter, är inte trovärdig. Hon löser mystiska datagåtor som ingen hört talas om och hon överlever allt. Sådana grejer slösar jag inte bort tid på".

Jan, detta är nog vad som kan betraktas som att kasta sten i glashus.

Dessutom får vi reda på att saudiarabier är arroganta typer som ser ner på resten av mänskligheten och därför ska förinta den. De enda saudiaraber vi träffar på är stenrika, feta, skalliga, arroganta och jävliga hycklare. OK Jan, visst kan man vara kritisk mot ett land och dess styrande, jag själv är kritisk mot bristen på demokrati i Saudiarabien och arabvärlden i övrigt. Men varför skriva så generaliserande, stereotypt och nedlåtande om ett helt folk?

Det som annars har gjort Guillou till en av mina favoritförfattare är att han skrivit otroligt bra "pojkboksfantasier" (för att citera Gunnar Ekberg, De ska ju ändå dö - tio år i svensk underrättelsetjänst). Vare sig det handlat om Hamilton eller Arn så har dessas väg kantats av såväl framgång som enorma motgångar och tragedier. Deras fiender och motståndare är inte alltid förenklade sterotyper utan de har sammansatta egenskaper som gör att Hamilton eller Arn t.o.m. blir vänner med dem. Detta gjorde att det fanns en spänning och mystik i berättelsen som bjöd på överraskande vändningar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar